רפורמת הגיור בישראל
מבוא
רגישותו המיוחדת של אדם, שמעוניין לעזוב את עולמו החברתי והרוחני, שבו נולד וגדל, התחנך ופעל, ובמקום זאת מוכן הוא להסתופף בעולם רוחני ובסביבה חברתית שונים ומיוחדים, ולקבל עליו אורח חיים שונה, באה לידי ביטוי בחובה המוטלת על היהודים עוד מקדמת דנא בכתובים:"וגר לא תלחץ ואתם ידעתם את נפש הגר"[1].
הבעיות הקיימות בהליכי הגיור בישראל
ברם, בפועל הליכי הגיור בישראל נשלטים היום על ידי גוף אחד שהוא הרבנות הראשית, לרבנות הראשית יש מונופול מוחלט על הליכי הגיור בישראל, הרבנות הראשית נוקטת כשיטת בית שמאי בכל הקשור להליכי הגיור, בכך שהיא מציבה כללים מאוד נוקשים ומאוד מחמירים בפני אלו שרוצים להתגייר.
כך לדוגמא, אישה שרוצה להתגייר עליה ללמוד ולדעת בעל פה את כל קיצור השולחן ערוך, שהוא ספר עב כרס של 300 עמ', שבו מופיעות הלכות שונות ומשונות (למשל איך לנעול נעליים בבוקר וכדו'), שחלק גדול מהם לא רלוונטי לתקופה של זמננו, ואין אף חילוני שלמד אי פעם את ההלכות האלו, אפילו הדתיים לא יודעים חלק ניכר מההלכות האלו.
בנוסף, הרבנות יוצרת קשיים מאוד גדולים ומעמידה חסמים בפני מגזרים שונים (לדוגמא הפיליפינים) שרוצים להתגייר, כתוצאה מכך רבים מאלו שרוצים להתגייר נוטשים את רעיון הגיור מה שמוביל להתבוללות.
לדוגמא, פנה אלי לקוח שרצה שאשתו תתגייר לפני החתונה כדי שהילדים שייוולדו להם יהיו יהודים, אך הקשיים שהציבה בפניהם הרבנות גרמו להם לנטוש את רעיון הגיור, מה שהוביל לבסוף שהם התחתנו ללא גיור וכתוצאה מכך שני הילדים שנולדו להם הם אינם יהודים.
כך שלמעשה, כתוצאה מהכללים הנוקשים שמציבה הרבנות הראשית, נוצר מצב אבסורד שלמעשה הרבנות הראשית שאמורה לשמור על התורה ולמנוע התבוללות היא זאת שגורמת בצורה עקיפה להתבוללות בהיקפים עצומים.
הפתרון המוצע טמון ברפורמת הגיור
לפי הצעת החוק של שרת המשפטים ציפי לבני, כל אדם יוכל לקבל שירותי דת בכל מקום, משמעות הדבר שתיווצר תחרות בין שירותי דת בערים שונות, תחרות שתביא להקלות משמעותיות בעניינים מסוימים על ידי רבנים מקלים.
בנוסף, לפי הצעת החוק של ציפי לבני, כל רב עיר, או רב מועצה מקומית או רב מועצה אזורית יהיו רשאים להקים בית דין לגיור בשטחיהם, והליך הגיור שהם יעשו ייחשב לגיור ללא צורך באישור נוסף. משמעות הדבר שתיווצר תחרות בין הליכי הגיור בערים שונות, תחרות שתביא להקלות משמעותיות לאלו שבאים להתגייר.
כתוצאה מכך, המונופול שיש כיום לרבנות הראשית יישבר, ובמקומה תהיה תחרות והתחרות תיצור הקלות משמעותיות בין בית דין אחד למשנהו. כך, שיוצר מצב שאם רב עיר מסוים יקשיח את הכללים אף אחד לא ירצה לבוא אליו.
יחד עם זאת, צריך לזכור שבהתאם להצעת החוק על כל רב עיר שרוצה להקים בית דין לגיור עליו לקבל אישור מראש מערך הגיור, ואם בראש מערך הגיור יעמדו גורמים התומכים ומצדדים בכללי הרבנות הראשית, אז האישור יינתן רק בכפוף לעמידה בתנאים שלה שהם עדיין יהיו תנאים מחמירים, כך שלמעשה יכול להיווצר מצב שבו הרבנות הראשית עדיין תישאר מונופול על הליכי הגיור בישראל, והמצב העגום שיש היום בקשיים שהרבנות יוצרת שדוחים הרבה אנשים מלהתגייר הוא לא ייפתר.
בעיית הגיור לבני זוג שאינם אזרחים ישראלים
באותו עניין, קיים עוד נושא כאוב במיוחד, לפי הנחיות משרד הפנים, אזרח זר לא יכול להתגייר עד שיקבל "אזרחות ישראלית" או "תושב קבע", ואלו מוענקים לאזרח זר רק כעבור ארבע וחצי שנות נישואין לישראלי.
כך שנוצר מצב אבסורד, שאזרח יהודי שהכיר אישה זרה שאינה יהודיה, אין לו אפשרות לגייר אותה בישראל לפני החתונה, כיוון שתושב קבע ניתן רק לאחר ארבע וחצי שנות נישואין, ואו רק לאחר 7 שנות חיים משותפים, כך שנוצר מצב שבו מדינת ישראל בחסות הכללים של משרד הפנים מעודדת יהודים ישראלים להתחתן עם לא יהודים ולמעשה מעודדת התבוללות.
סיכום
לסיכום, המצב הבעייתי בהליכי הגיור בישראל גורם לכך שהרבנות הראשית בחסות מדינת ישראל יוצרת מצב של התבוללות בתוככי יהודי מדינת ישראל וזאת כתוצאה מהצבת מחסומים בפני אלו המעוניינים להתגייר. מצב בעייתי זה יכול להיפתר על ידי רפורמת הגיור המוצעת בהנחה ויילקחו בחשבון כל הבעיות הקיימות ובהתאם לכך יקבעו קריטריונים. יחד עם זאת, לשם קבלת ייעוץ והכוונה ראוי להיוועץ בפני עו"ד בעל ניסיון בתחום.
נכתב ע"י - עו"ד מיכאל חוואי